Digitale leerinterventies zijn soms een uitdaging

Geplaatst door

Interview met KPE-onderwijskundige Christianne Bal

Zodra iemand iets leuk vindt, leert hij of zij ook sneller. Je zou denken dat dit heel logisch is, maar toch wordt het niet altijd toegepast bij een opleiding, training of cursus. Enerzijds heeft dit met inhoud te maken, anderzijds met de vorm.

Virtual reality

“Het gebruik van digitale leerinterventies kan een uitdaging zijn wanneer de weerstand van het gebruik hiervan hoger ligt”, legt KPE-onderwijskundige Christianne Bal uit in een interview met een online platform. “De inzet van virtual reality bijvoorbeeld kan deze weerstand verlagen. Door de toepassing van serious games kunnen de deelnemers op een toegankelijke, leuke manier aan de slag om bijvoorbeeld veiligheid op een digitale manier te verhogen.”

Versiersels

Verder is Christianne Bal van mening dat trainers en opleiders op moeten passen met het aanbieden van te veel opties. “Zijn al die versiersels eromheen wel echt nodig om de boodschap over te brengen? Maak een onderscheid tussen de must-haves en de nice-to-haves om de relevantie en waarde van een interventie hoog te houden.”

Klik hier voor het hele interview met Christianne Bal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s